Hellen Lassen » Side ikke fundet

 

 

 

 

 

KROP OG ÅND

Stilhedsretreat ved foden af Himalaya
10.3. – 26.3.2018
(datoerne kan forrykkes nogle dage i forhold til gode flyforbindelser)

Hellen Lassen, billedkunstner, kunsthistoriker, kunstterapeut
Tlf.: +45 29 84 04 82. Mail: hellenlassen@gmail.com

www.hellenlassen.dk

Rishikesh betyder rishiernes sted, hvor hellige mænd har vandret til i årtusinder for at søge åndelig oplysning. I dag er Rishikesh stadig det sted, de hellige mænd og nu også kvinder, buddhister såvel som hinduer, opsøger for at meditere i de talrige ashrams og huler i en søgen efter indre ro. Byen Rishikesh fordeler sig på begge sider af Ganges, den ene bred med en typisk, travl og summende indisk by, den anden med et væld af ashrams, et roligt tempo,  daglige ceremonier ved floden, yoga- og  massagetilbud af enhver art. De to bredder er forbundet med to enorme hængebroer, som det i sig selv er et sansebombardement at krydse.

Vi tager direkte fra lufthavnen i Dehra Dun til Niketan Ashram, hvor vi bor de første 9 dage i Indiens største og nok mest veludstyrede ashram (dér, hvor Eckard Tolle også har afholdt retreat). Her kan vi vandre i den smukke have, fyldt med skulpturer af den indiske gudeverden, holde samlinger og male på tagterrassen, deltage i de daglige ceremonier og lade os fortrylle af det eksotiske, farverige liv ved Ganges. Her kan vi også  møde stedets leder, den oplyste Swami Saraswati, som hver dag holder åben sathsang og laver puji (hellig renselse) ved Ganges med vidunderlig musik.

Se nærmere: www.parmarth.com

Rejsens tema er KROP OG ÅND.  I de første 7 dage i Rishikesh vil QI Gong-lærer med mange års erfaring, Hedda Matthesen, undervise to timer dagligt i Shaolin Qi Gong med vægt på de fem elementer, som vi både på stedet og efterfølgende oppe i bjergene vil forholde os til via Ganges og naturen omkring. Målet er at indlære denne milde Qi Gong-form, så den også hjemme kan bruges af hver enkelt som en daglig praksis.

Gennem meditationer, arbejde med drømme, inquiry, eftermiddagens malerworkshops og meditative vandreture vil fokus gennem hele rejsen være at undersøge, hvordan krop og ånd uadskilleligt er foldet ind i hinanden.

Se nærmere: www.heddamatthesen.dk

På 10.dagen drager vi op i bjergene til en lille ashram ved foden af Himalaya,  5 km fra Rishikesh.  Phool Chatti er et ualmindeligt skønt sted ved bredden af Ganges, hvor vi turen igennem fortsætter vores daglige Qi Gong praksis. Floden er her, tæt på sit udspring, så ren, at vi rituelt kan dykke ned i den i forbindelse med de daglige shamanrejser, guidet af den norske shaman, Nanna Pape, som har været med i Indien mange gange. Via rejserne ved flodbredden har vi mulighed for at fordybe os yderligere i forholdet mellem natur, krop og ånd og de forskellige spirituelle praksisformer, vi kommer til at berøre.

Stedet er enkelt, men overdådigt på sin egen indiske måde, og den økologiske mad er fremragende. Værelserne er simple, men rene, og alle, der ønsker det, får eneværelse. Her kan vi være helt i stilhed, bortset fra de daglige formiddagsmøder, hvor vi mediterer, forholder os til nattens drømme og, hvad der ellers dukker op. Om eftermiddagen laver vi malerworkshops på terrasserne ud mod Ganges.

Under opholdet besøger vi også Vashista Guha Cave, en hule 10 meter ind i bjerget, hvor energien er mærkbart stærk, efter at oplyste har siddet og mediteret i århundreder .

Se nærmere: www.phoolchattiyoga.com

Tirsdag 28.marts flyver vi hjem direkte fra Dehra Dun via Delhi og Helsinki  til henholdsvis København / Oslo og er så tilbage umiddelbart før påske.

Vi laver dagligt et ”dagens billede” og arbejder sammen ca. halvdelen af tiden.  Essensen er som på de tidligere rejser i Indien at stille Ramana Maharshi´s centrale spørgsmål: ”WHO AM I?” Eller sagt på en anden måde: at møde os selv i det fremmede.

Pris, 17 dages retreat:   15.500 DDK

Prisen indbefatter kursus, ophold på dobbeltværelser i Niketan  (enkeltværelse-tillæg i det omfang, det kan skaffes: 500 d.kr), enkeltværelse, hvis det ønskes, og fuld pension på Phool Chatti. Prisen er eksklusiv fly til og fra Dehra Dun (for øjeblikket  4.530 DKK /5.087 NOK med Finnair, direkte fra henholdsvis København eller Oslo, ca. 12 timers flyrejse) .

Der er plads til max. 12 deltagere.

Tilmelding sker på min mail: hellenlassen@gmail.com

Depositum: 1000 d.kr., skal være indbetalt senest 01.12. 2017  til

Hellen Lassen, Nordea      reg.nr.        2343

kontonr.    3270072924

Iban nr.:     DK 8120003270072924

Swift-BIC:  NDEADKKK

 Husk at tilføje både dit navn og titlen på kurset på indbetalingen!

Depositum tilbagebetales ikke efter 1.1. 2018

Det resterende beløb skal være indbetalt senest 15.01. 2018 på samme konto.

Efter denne dato tilbagebetales rejsens beløb ikke og må ved afbud tilbagebetales af egen forsikring, så check, at jeres forsikring omfatter afbud ved sygdom. Hvis ikke, kan I billigt tegne en tillægsforsikring på netop det.

 

 

 

 

 

REFLEKTIONER

Af Bent Petersen, redaktør af kunsttidsskriftet North

 

Hellen Lassen går som billedkunstner sine helt egne veje, stort set upåvirket af enhver trend, og det gør hendes billeder sært tidsløse og svære at rubricere eller indpasse i en kunsthistorisk ramme. Ydre påvirkninger eller inspiration synes heller ikke at have stor indflydelse. Billederne kommer snarere indefra ligesom drømme – som stykgods fra underbevidstheden, ofte af erotisk, undertiden mytisk karakter, næsten åndemageragtigt.

Det erotiske har altid haft en fremtrædende plads i Hellen Lassens billedverden, gerne i form af skitseagtigt stiliserede nøgne kroppe eller samlejescener, men det er i de nye malerier mindre eksplicit. Det ytrer sig antydningsvist for eksempel som en nøgen kvindekrop inden i en mandeagtig figur, der i sin skæve kantethed kan lede tanken hen på hulemalerier eller ægyptiske sarkofager.

Billederne indgår som figurative elementer i et maleri, der overvejende er abstrakt – i hvert fald tilsyneladende. De store farveflader kan nemlig også ses som tæpper, der dækker bagvedliggende, gennemarbejdede og siden overmalede figurer, og dermed udgør en slags bevidsthedslag. Skrifttegn udgør et fremtrædende element i mange af malerierne, der derved får et præg af dagbogsblade, skitser, huskesedler eller kommunikation – af intellektuel beabejdelse.

Billederne er flademalerier uden perspektivisk dybde, men en trappeagtig struktur giver dem undertiden en vis rumlig karakter, en faldende bevægelse, ligesom maleriernes mange lag og collageelementer giver indtryk af en dybde, bevidstheden om noget bagvedliggende og om et tidsmæssigt forløb – noget der ligger forud. Dette indtryk forstærkes ved, at kunstneren lader billedkanterne stå råt, ligesom ufærdige og afslørende de underliggende lag.

Ved en særlig teknik med tokomponentlim har kunstneren fået papirflader som mere velegnede bærer af billedernes figurer til collageagtigt næsten at smelte sammen med lærredet med en vis effekt af gennemsigtighed. En blanding af acryl, olie, asfalt og shellak giver malerierne en tæt og stoflig, undertiden næsten pastos karakter. Farverne er afdæmpede, jordagtige.

Hellen Lassen har i de senere år rejst en del i Indien, og indtrykkene herfra har fæstnet sig i hendes billeder, blandt andet i brugen af en fortættet rød farve, der dominerer en række af de nyere malerier. Det gælder også de mønsteragtige strukturer der ofte indgår i billederne for eksempel som påduppede malerprikker eller i de rækker af krukker, der optræder i nogle af billederne.

Der er på én gang noget dynamisk og meditativt over Hellen Lassens billedkunst, noget udadvendt kommunikerende og noget indadvendt skuende eller erindrende, noget umiddelbart sanset og noget stærkt intellektuelt forarbejdet. Hendes billeder er grundigt gennemarbejdet i en langsommelig proces, men ejer samtidig skitsens lethed og flygtighed, og de er tydeligt udtryk for en glæde ved at arbejde med billeder og en lyst til at eksperimentere med både form og udtryk og med materialer og teknik.

Reflections

By Bent Petersen, editor of “North”, Art Magazine

Hellen Lassen does, as an artist, follow her own special ways, largely unaffected by any trend, which makes her pictures strangely timeless as well as hard to label or fit into a frame of Art History. Neither does external influences seem to have a great influence. The images comes from within like dreams – like messages from the subconscious, often of an erotic, sometimes mythical, almost shamanistic in character.

The erotic has always had a prominent place in Hellen Lassen´s world of images, often in the shape of sketchy stylized naked bodies or scenes of sexual intercourse, but this is less explicit in her newer work. It manifests itself in a suggestive manner like for instance a naked woman’s body within a male-like figure, which in its crooked angularity leads the thought to cave paintings or Egyptian sarcophagi.

The images enter as figurative elements in a largely abstract painting, – at least apparently. The large areas of paint can also be seen as tapestries, covering hidden, finished and later over-painted figures, which almost transform them into layers of consciousness. Words are a prominent element in many of the paintings, thereby giving hints of diary pages, sketches, notes or communication – of intellectual work.

The pictures are surface paintings without the depth of perspective, but a step-like structure sometimes gives them a certain spatial character, a falling movement, like the many layers of the paintings as well as the elements of collage give an impression of depth, the awareness of something hidden and of a passing of time – something gone before. This impression is enhanced by the artist leaving the pictures frameless, raw – almost unfinished exposing the underlying layers.

By a special technique involving two-components glue the artist has obtained an effect of near transparency by an almost collage-like melting between the canvas and the figures cut out of paper. A mixture of acryllic, oil, asphalt and shellac gives the paintings a tight and materialistic, sometimes almost pastos character. The colours are restrained, earthlike.

The last few years Hellen Lassen has been travelling a lot in India, and the impressions from these journeys have manifested themselves in her pictures, for example in the use of a dense red colour, which dominates a number of the newer paintings. This also goes for the pattern-like structures that are often a part of the paintings for example as dots of color or the rows of jars, which enter into some of them.

There is at the same time something dynamic and meditative about Hellen Lassen’s art, something externally communicating as well as internally watching or remembering, something directly sensed as well as intellectually strongly processed. Her pictures are thoroughly worked over in a slow process, though at the same time containing the lightness and casualness of the sketch, and they are clearly the expressions of the joy of working with pictures and a desire for experimenting with both form and expression as well as materials and techniques.

                    Seneste og stadigt igangværende arbejde: installation med temaet “Membran”

“Membran-Hus”har været under tilblivelse siden sommeren 2017. Huset er formet en kube, 250x250x250 cm. ,

bygget op af et synligt træskelet og beklædt med to lag af det halvtransparente materiale folex, der tillader inder-

og yderside at lyse igennem hinanden. Huset kan opleves indefra og udefra, og væggene (der ikke er færdige)

består af silketryk og akryl på stoffer, udklip m.m.

Hellen Lassen   |   Mariannevej 1 A - 2690 Karlslunde DK   |   Tel: +45 2984 0482   |  E-mail: hellenlassen@gmail.com
Web: pfdesign